Yoga i små, personliga grupper

Hos oss yogar vi i mindre grupper kring 10 personer, vilket gör våra klasser omhändertagande och personliga. Det gör också att instruktören kan uppmärksamma och hjälpa alla deltagare på ett annat sätt än i stora grupper. 

Det går även att boka privatlektioner i yinyoga.

Saltyoga hittar du här.

Yogasalen

Hathayoga

Hathayoga är en av de äldsta formerna av yoga och är grunden till många populära och nyare former av yoga. 
Hatha är en lugn yogaform med tid för reflektion och stillhet i dess asana-positioner. Under en hathaklass rör vi kroppen mjukt i både stående och sittande positioner. 
Andningen flätas samman med rörelser och utövas både sittande och liggande. Kropp och sinne kommer till ro medan du tränar din förmåga till närvaro och medvetenhet.
Hathayoga passar såväl nybörjare som mer vana yogautövare och är också ett bra komplement till annan fysisk träning. 

Ashtangayoga

Ashtanga yoga är en dynamisk yogaform från Mysore, södra Indien. En fast serie ställningar (asanas) binds ihop med en viss andningsteknik (ujjayi) tillsammans med specifika rörelsesekvenser som utförs i takt med andningen (vinyasa).

Andningstekniken och rörelserna i kombination med så kallade kroppslås (bandhas) gör så att du svettas. Svettningen gör dig mer flexibel och hjälper dig att rensa ut gifter och slaggprodukter.

Huvudfokus ligger på andning, koncentration och medveten närvaro. Med regelbunden praktik blir du också vig, stark och vältränad.

 

På måndagar kl 17.30 -19 har vi Fortsättningskurs i Ashtanga Yoga.

Yinyoga

Yinyoga är en härlig lugn form av yoga som passar alla människor och kroppar: nybörjare, stelisar och vana yogisar. Yinyoga är en blandning av hatha-yoga, traditionell kinesisk medicin och meditation. Vi stannar länge i positionerna för att komma åt bindväven, myofascian, ligamenten, skelettet och de inre organen. Vi utgår från meridianerna, kroppens energibanor som löper i bindväven. Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. Yinyogan undviker ”perfektionen” i en slut-position. I stället för att använda kroppen för att komma in i positionerna använder vi positionerna för att ”komma in” i kroppen. Yinyoga är ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet som löpning, styrketräning och mer dynamiska yogaformer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad livsstil och högt tempo. Under det här passet öppnar vi sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader så att de blir smidigare och mer elastiska.

Shamanic Flow

Med inspiration från animalistic movements och den shamanistiska kärleken till moder jord flödar vi genom sköna beats och dynamisk andning. Kom och upptäck nya skrymslen och vrår i kropp och sinne!