Yoga i små, personliga grupper

Hos oss yogar vi i mindre grupper kring 10 personer, vilket gör våra klasser omhändertagande och personliga. Det gör också att instruktören kan uppmärksamma och hjälpa alla deltagare på ett annat sätt än i stora grupper. 

Yogasalen

Yinyoga

Yinyoga är en härlig lugn form av yoga som passar alla människor och kroppar: nybörjare, stelisar och vana yogisar. Yinyoga är en blandning av hatha-yoga, traditionell kinesisk medicin och meditation. Vi stannar länge i positionerna för att komma åt bindväven, myofascian, ligamenten, skelettet och de inre organen. Vi utgår från meridianerna, kroppens energibanor som löper i bindväven. Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. Yinyogan undviker ”perfektionen” i en slut-position. I stället för att använda kroppen för att komma in i positionerna använder vi positionerna för att ”komma in” i kroppen. Yinyoga är ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet som löpning, styrketräning och mer dynamiska yogaformer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad livsstil och högt tempo. Under det här passet öppnar vi sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader så att de blir smidigare och mer elastiska.

Shamanic Flow

Med inspiration från animalistic movements och den shamanistiska kärleken till moder jord flödar vi genom sköna beats och dynamisk andning. Kom och upptäck nya skrymslen och vrår i kropp och sinne!

Ashtanga-vinyasa

Dynamisk asana-praktik med inspiration från gurun Sri K. Patthabi Jois system kallat Ashtanga-yoga, som innefattar både kroppshållning, andning och visuell fokusering.
Ashtanga-vinyasa har färre regler och mer spelrum än den traditionella Ashtangans systematiska struktur, men inspireras av dess kraft och flödande övergångar.
Här får du möjlighet att upptäcka din kropps unika förutsättningar och arbeta med positionerna utifrån dem.

Hathayoga

Hathayoga är en av de äldsta formerna av yoga och är grunden till många populära och nyare former av yoga. 
Hatha är en lugn yogaform med tid för reflektion och stillhet i dess asana-positioner. Under en hathaklass rör vi kroppen mjukt i både stående och sittande positioner. 
Andningen flätas samman med rörelser och utövas både sittande och liggande. Kropp och sinne kommer till ro medan du tränar din förmåga till närvaro och medvetenhet.
Hathayoga passar såväl nybörjare som mer vana yogautövare och är också ett bra komplement till annan fysisk träning. 
I Hathayoga Basic ges utrymme för dig som är nyfiken på yoga och önskar en mer grundlig genomgång av yogan som verktyg.

I vårt 75-minuterspass håller vi positionerna lite längre och fokuserar på teknik.

Yogalates

Ett pass med härlig kombination av yoga och pilates: yogans smidighet, balans och styrka tillsammans med precision, koncentration och coreträning från pilates. Ett mjukt flöde av rörelser för att skapa harmoni och balans i kropp och sinne. Alla kan vara med! Ingen vana innan krävs.

Restorativ yoga

Restorativ yoga är en meditativ och terapeutisk form av yoga där fokus främst är att slappna av och skapa återhämtning fysiskt och själslig – restore betyder rehabilitera. Vi intar sköna, bekväma positioner inriktade på avslappning. Vi håller varje position minst 6 minuter för att uppnå maximal återhämtning som är nyckeln till vårt välmående och behövs för att vi skall kunna fungera. Att stannar upp i positionerna ger möjlighet att utforska kroppen och stilla sinnet.

Vinyasa-yoga  

Dynamisk yoga med inslag av styrka och balans. En klass för nybörjare och erfarna yogisar. Fokus ligger på dig själv, hela din kropp, värme och närvaro. Börja dagen på allra bästa sätt med en morgonklass. Varierande, roligt, härligt och avslappnande.

Yoga för stelisar

Är du en sån som säger att du är för stel för yoga? Känner du dig vig som ett kylskåp? Om lårens baksidor är stela som furuplankor och du tippar bakåt när du sätter dig på golvet, så är detta ett pass för dig! Här yogar vi för att bli bekväm i kroppen och göra den mer medgörlig i vardagen, utan att försöka knyta benen bakom huvudet eller ta selfies i solnedgången.