Kombinera saltets och yogans hälsoeffekter

Att yoga  vårt saltrum är en magisk upplevelse. Välj mellan yinyoga, kundaliniyoga, yoga nidra eller pranayama. Saltet gör dig avslappnad, stärker immunförsvaret genom att förstöra bakterier, virus och svampar och rensar luftvägarna så att det blir lätt att andas.

Saltyoga är perfekt om du vill träna yoga och har något av dessa symtom:

  • Stress, oro och utmattningssyndrom
  • KOL, astma och allergi
  • Psoriasis, eksem, akne och andra hudåkommor
  • Förkylning, nästäppa och dålig syreupptagningsförmåga
  • Ledvärk
  • Problem med bihålorna

Pris drop-in: 350 kr; klippkort 10 ggr: 2750 kr

Varmt välkomna!

Salt Yinyoga

Öva dig i mindfulness på vår soliga, sköna saltstrand. Vi tränar oss att släppa taget och att vara i nuet. Saltet får oss att sjunka djupare och djupare in i vila, närvaro och stillhet. Yinyoga är en härlig lugn form av yoga som passar alla människor och kroppar: nybörjare, stelisar, vana yogisar. Yinyoga är en blandning av hathayoga, traditionell kinesisk medicin och meditation. Vi stannar länge i positionerna för att komma åt bindväven, myofascian, ligamenten, skelettet och de inre organen. Vi utgår från meridianerna, kroppens energibanor som löper i bindväven. Stela höfter, baksidor av ben och vader öppnas sakta upp och blir smidigare och mer elastiska.

Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. Yinyogan strävar inte efter ”perfektion” i en slutposition. I stället för att använda kroppen för att komma in i positionerna använder vi positionerna för att komma in i kroppen. Yinyoga är ett utmärkt komplement till andra fysiska aktiviteter som löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar. Den har visat sig hjälpa mot ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad, prestationsinriktad livsstil. 

Tid: Torsdagar 19.15-20.45, Lördagar 10-11.30 (ojämna veckor), Söndagar 17-18.30 (ojämna veckor)

Lärare: Eva Demburg (torsdagar), Mirva Johansson (lördagar), Caroline Nilsson (söndagar)

Pris 90 min: 350 kr.

Saltyoga

Saltyoga Nidra Soundbath

Under denna 90 minutersklass kommer du att uppleva den kraftfullt avkopplande effekten som Yoga Nidra har på såväl din fysiska, mentala som emotionella kropp. Yoga Nidra är en ledd meditation liggandes på rygg i Savasana med stängda ögon. Det enda du behöver att göra är att lyssna på instruktionerna och fokusera på att inte somna. Under meditationens djupaste stadie spelas ett ljudbad genom en uppsättning Himalayan Singing Bowls, vars toner och vibrationer mjukar upp såväl muskler som sinne och fördjupar din meditation och avslappning.
Klassen inleds med Pranayama (andningsövningar) som kommer att grunda dig och fungera som en förberedelse för meditation.
Denna klass kräver ingen förkunskap i vare sig meditation eller Yoga Nidra, och passar såväl nybörjare som erfarna.  

Tid: OJÄMNA VECKOR: Onsdagar 19.15-20.45, JÄMNA VECKOR: Söndagar 17-18.30

Lärare: Diana Ionescu

90 min: 350 kr

SaltMeditation med Ljusterapi 

Sätt dig ner, andas in det välgörande saltet, öppna ögonen och lät dem absorbera ljuset. I den här meditationen sitter vi med ögonen öppna och fokuserar blicken på ett enda objekt framför oss. Sedan sluter vi ögonen och håller dem stängda en liten stund, till att vi återigen öppnar dem och fokuserar blicken på objektet framför oss – samtidigt som vi andas. Så simpelt!

Kombinationen av det antiseptiska och allmänt välgörande saltet i saltrummet, meditationen och den uppiggande ljusterapin är underbar.

Klassen inleds med pranayama och avslutas med shavasana.

Klassen kräver ingen tidigare erfarenhet av meditation. Ha gärna bekväma kläder på dig som inte är ömtåliga då det kan komma salt på dem. Kortärmat är att föredra för att få maximal effekt av saltet och ljuset. 

Tid: Måndagar 19 – 20 (t o m 2020-03-30)

Lärare: Diana Ionescu

60 min: 350 kr

SaltMeditation – Quieting the Monkey Mind

Under en halvtimme guidas du genom olika andnings- och meditationsövningar för att grunda kroppen, stilla sinnet och minska dina stressnivåer efter en lång dag. Du blir vägledd i en medveten meditation för att hjälpa dig komma ur ditt ”monkey mind” och in i medveten närvaro. Vi jobbar också med ditt andetag, den mest kraftfulla bron till nervsystemet. 
Dessa tekniker kan du sedan ta med dig och använda i din vardag. 
Vi sitter/ligger/står på handduk i Saltrummet och tar hjälp av olika props så som bolster och filtar för rätt position. Handduk, filtar och bolster finns på plats. 
Ha på dig bekväma kläder som inte stramar åt. Ibland sitter vi upp, ibland ligger vi ner. Vill du exponera huden maximalt för saltet så är kortärmat och shorts att föredra. Blir du lätt kall är långärmat passande. 
Nivå: Passar alla. Har du svårt eller får ont av att ligga eller sitta i en viss position, säg till instruktören så hittar vi en position som passar.

Tid: Måndagar kl 19-20  Från 6/4 

Lärare: Diana Ionescu

60 min: 350 kr

Saltyoga Pranayama

Kombinera det magiska saltrummets alla fördelar med andningsträning och meditation.

Pranayama är en av de mer stilla och meditativa delarna av den klassiska yogatraditionen. Förutom den traditionella aspekten av pranayama påverkar också andningsträning ditt nervsystem då andningen i sig har en direkt koppling till detta. Du får en introduktion till anatomin kring andetaget, hur det påverkar både vår fysiska och mentala hälsa samt genomgång av en rad andningsövningar. Inga förkunskaper krävs.

På onsdagar kan du med fördel kombinera klassen med Neti (nässköljning) kl 18.30-19

Tid: Måndagar 17-18.15; JÄMNA VECKOR: Onsdagar 19.15-20 och Lördagar kl 11-11.45  

Lärare: Diana Ionescu

45 min:  300 kr

75 min:  350 kr

Salt Kundaliniyoga

Kundaliniyoga kallas ofta alla yogaformers moder. Det är en mjuk och samtidigt kraftfull yogaform som ger snabb effekt. Den kom till väst i slutet av 1960-talet med den indiska yogin, Yogi Bhajan. Du lär dig att nå balans och djup avslappning i kropp och sinne genom yogiska tekniker som använts i tusentals år. Samtidigt får du en rejäl rengörande saltdetox.

I medveten närvaro går vi igenom enkla, stärkande och mjukgörande rörelser, balanserande andningsövningar, meditativa mantran för att stilla tankeflödet, liggande djupavslappningar och rogivande meditationer

Saltrummets tystnad bryts ibland av vacker, yogisk musik, sång och de mjuka vibrationerna från tibetanska klangskålar.

Klassen passar alla oavsett förkunskaper. Det går bra att sitta på stol för dig som har svårt att sitta på golvet och det finns alternativa rörelser för dig som känner dig stel, har värk eller är skadad. Du som tränat yoga länge och vill utforska det själsliga och meditativa har också kommit helt rätt. Alla möter sig själva på sin nivå.

Tid: PAUSAD  TILLSVIDARE

Lärare: Frida Westerdahl

Pris Salt kundaliniyoga 75 min: 350 kr.

Salt Mindfullnessyoga

Varje pass bjuder på mjuka Kundaliniyogaövningar, andningstekniker som stillar stress och oro, djupavslappning med kroppsscanning och meditationer, allt med Mindfullness som grund.
Medveten närvaro (mindfullness) innebär att avsiktligt vara medveten om det som händer i nuet och vi försöker att inte värdera och döma det vi upplever här och nu, utan bara observera och vila i vår upplevelse.

Träning i medveten närvaro ökar koncentrationsförmågan och fördjupar vår känsla av trygghet och tillit och tanken är att det ger oss större möjlighet att påverka det enda som vi faktiskt kan påverka -nuet.

Träning i medveten närvaro stillar nervsystemet och ger kropp och sinne möjlighet till vila och återhämtning och hjälper oss att reducera stress och negativa känslor som uppstår då vi oroar oss för det som inte ännu har hänt eller ältar det förflutna istället för att vara i nuet.

Inga förkunskaper krävs. Det finns möjlighet att göra samtliga övningar sittandes på pall vid skada/stelhet. Vi arbetar mjukt och med inre vänlighet och möter oss själva precis där vi är.

Varmt välkommen!

Tid: PAUSAD TILLSVIDARE

Lärare: Frida Westerdahl.

Pris Salt Mindfullnessyoga 75 min: 350 kr.